praksisafprøvning
Vi har lavet vores praksis afprøvning i Børnehuset Udsigten som ligger i Haderslev. Vi benyttet os af deres dejlige bålsted, til vores aktivitet. Deres ude areal er primært bygget op som en naturlegeplads, som gav os en stor fordel. Ved at børnene er vant til at bruge meget tid udenfor, så deres kompetencer inden for natur og udeliv var rigtig fine.
Da vi kom startede vi med at samle en lille gruppe børn, både af drenge og piger. Vi valgte primært de større børn i børnehaven. Da vi havde samlet vores børn sammen, valgte vi at beskrive hvad vi skulle, forklare dem hvordan man skal bevæge sig rundt når der er ild, og generelt hvilke forholdsregler man skal tage, som altid at have vand i flasker med. Vi fik hurtigt en god dialog op omkring hvem vi var. Maria kendte de i forvejen, da det var der hun afholdte sin praktik, så vi lagde egentlig mest vægt på kort at fortælle hvem malene var. Vi gennemgik i fællesskab de ting vi havde med, vores tørre natur optændingsfund som birkebark, døde tørre grangrene, og andre tørre blade vi fandt i naturen, vi havde også taget helt friske og våde blade med, for at sætte to modsætninger op imod hinanden, og for at eksperimentere med de forskellige ting brændbarhed. Vi snakket os om hvis man tog for meget brænde på kunne ilden ikke få luft, og at man derfor kunne puste til ilden for at give ilden noget luft/ilt (og gjorde udtryk for at det var kun de voksne som gjorde det) Vi havde også lavet en snobrødsdejen hjemmefra, som vi ville slutte aktiviteten af med. Maria hun startede med at spørger ind til børnene, om de havde lavet bål før, der svarede alle børnene ja. Efterfølgende gennemgik hun de forskellige tørre og våde naturfund vi havde fundet som vi ville afprøve og brænde. Hun hørte børnene af om hvad de troede der kunne brænde, hvad de normalt plejede at bruge som optænding osv. Størstedelen af kommentarer var at vi jo selvfølgelig skulle bruge kul til optænding. De var ret så sikker på de tørre blade ikke kunne brænde, og få sagde ja til de våde blade vi havde med. Efter vores snak satte børnene sig rundt omkring bål pladsen, hvor at vi så forklarede børnene at man kunne bygge flere forskellige båle, blandt andet pagodebål, berberild og pyramidebål. Vi lavede et pyramidebål, dog væltet det og kunne så godt ligne et pagodebål ;). Vi havde hele tiden stor vægt på at skulle være tydelige i hvad vi gjorde og hvorfor vi gjorde som vi gjorde. Da der var kommet gang i bålet med vores tørre brænde, tog Maria en stak børn med ud for at finde snobrødspinde mens Malene blev tilbage ved bålet og med få af børnene tilbage.
Vores største udfordring under hele aktiviteten var helt klart at lave snobrød, da det er en rigtig svær aktivitet for børnene, samtidig med at det kræver en del tålmodighed både med kø kultur inden vi går i gang, at vente på tur, det kræver meget en til en, dette var ikke muligt, og da vi afholdte aktiviteten ude på legepladsen, fangede det hurtigt de andre børn, som gerne ville deltage i vores aktivitet. I starten tænkte vi at vi sagtens kunne have flere med, dog fandt vi hurtigt ud af det blev alt for mange børn til to voksne. Særligt fordi vores aktivitet var bål. Det er en aktivitet som kræver en del opmærksomhed for hvert enkelt barn. Vi er blevet den erfaring rigere, at hvis vi skal lave bål igen skal det helst kun være med 6 børn ca.
Da vi kom startede vi med at samle en lille gruppe børn, både af drenge og piger. Vi valgte primært de større børn i børnehaven. Da vi havde samlet vores børn sammen, valgte vi at beskrive hvad vi skulle, forklare dem hvordan man skal bevæge sig rundt når der er ild, og generelt hvilke forholdsregler man skal tage, som altid at have vand i flasker med. Vi fik hurtigt en god dialog op omkring hvem vi var. Maria kendte de i forvejen, da det var der hun afholdte sin praktik, så vi lagde egentlig mest vægt på kort at fortælle hvem malene var. Vi gennemgik i fællesskab de ting vi havde med, vores tørre natur optændingsfund som birkebark, døde tørre grangrene, og andre tørre blade vi fandt i naturen, vi havde også taget helt friske og våde blade med, for at sætte to modsætninger op imod hinanden, og for at eksperimentere med de forskellige ting brændbarhed. Vi snakket os om hvis man tog for meget brænde på kunne ilden ikke få luft, og at man derfor kunne puste til ilden for at give ilden noget luft/ilt (og gjorde udtryk for at det var kun de voksne som gjorde det) Vi havde også lavet en snobrødsdejen hjemmefra, som vi ville slutte aktiviteten af med. Maria hun startede med at spørger ind til børnene, om de havde lavet bål før, der svarede alle børnene ja. Efterfølgende gennemgik hun de forskellige tørre og våde naturfund vi havde fundet som vi ville afprøve og brænde. Hun hørte børnene af om hvad de troede der kunne brænde, hvad de normalt plejede at bruge som optænding osv. Størstedelen af kommentarer var at vi jo selvfølgelig skulle bruge kul til optænding. De var ret så sikker på de tørre blade ikke kunne brænde, og få sagde ja til de våde blade vi havde med. Efter vores snak satte børnene sig rundt omkring bål pladsen, hvor at vi så forklarede børnene at man kunne bygge flere forskellige båle, blandt andet pagodebål, berberild og pyramidebål. Vi lavede et pyramidebål, dog væltet det og kunne så godt ligne et pagodebål ;). Vi havde hele tiden stor vægt på at skulle være tydelige i hvad vi gjorde og hvorfor vi gjorde som vi gjorde. Da der var kommet gang i bålet med vores tørre brænde, tog Maria en stak børn med ud for at finde snobrødspinde mens Malene blev tilbage ved bålet og med få af børnene tilbage.
Vores største udfordring under hele aktiviteten var helt klart at lave snobrød, da det er en rigtig svær aktivitet for børnene, samtidig med at det kræver en del tålmodighed både med kø kultur inden vi går i gang, at vente på tur, det kræver meget en til en, dette var ikke muligt, og da vi afholdte aktiviteten ude på legepladsen, fangede det hurtigt de andre børn, som gerne ville deltage i vores aktivitet. I starten tænkte vi at vi sagtens kunne have flere med, dog fandt vi hurtigt ud af det blev alt for mange børn til to voksne. Særligt fordi vores aktivitet var bål. Det er en aktivitet som kræver en del opmærksomhed for hvert enkelt barn. Vi er blevet den erfaring rigere, at hvis vi skal lave bål igen skal det helst kun være med 6 børn ca.
Hejsa Malene - hvordan går det med at etablere et nyt dyrehold? Ville have givet dig nogle sommerfuglelarver med hjem hvis du havde lyst, men du kom jo ikke fredag eller lørdag... Ib foreslog melbille larver (melorm) - kunne det være noget?
SvarSletVh Ib og Ida
Hej igen - jeg kan ikke finde de to sidste biotop aktiviteter, er de på vej?
SvarSletVh Ib og Ida