Plantehold
Velkommen dette indlæg omhandler Marias og mit plantehold, hvor vi har sået forskellige frø. I mit indlæg har jeg vedhæftet billeder af vores planter og deres spirring.
Smittemodel:
Tegn: (hvordan ser og høre jeg at jeg er på rette vej?) Forventninger: At vores frø spirer som de skal, og samme som ovennævnte med hensyn til børnene at de virker interesseret ved at være spørgende og undrende over processen, samt at de finder det interessant at passe på frøene, ved at vande dem osv.
Hvad jeg ser og høre: - Vores frø spirer godt, man kan se en udvikling hverdag særligt ved karsen.
Evaluering: (Hvor langt er vi nået med målet?)
Vi vil løbende drøfte med hinanden hvilke dyr/planter vi finder, og hvordan vores område er forhold til om det er solskinsvejr, regnvejr eller blæsevejr. Samt vil vi evaluere om hvordan vores spiring er gået, om frøene har spiret som vi havde håbet.
Forhold til målgruppen, vil vi løbende evaluere med børnene, ved at spørger ind til hvad de ser og synes om de forskellige processer, så vi tilslut kan lave en overordnet evaluering om hvordan hele forløbet har været.
Smittemodel:
Sammenhæng: (hvad ser og oplever jeg?)
Vores målgruppe er børnehavebørn, det vil sige 3-6 års alderen. Vi har valgt at benytte os at de 6 seks læreplanstemaer, hvor vores hovedfokus er natur, udeliv og science (de seks læreplanstemaer).
Mål: (hvad vil jeg gerne se og opnå?)
Vi håber på at kunne observere at børnene viser en interesse, og at de på sigt vil kunne igangsætte aktiviteter i børnehaven, hvor de inddrager naturen i deres leg. Samtidig med at de tilegner sig en større viden om plantelivet, hvad har de forskellige planter brug for, for at kunne vokse, samt konceptet fra jord til bord, ved at de selv er med til at så, passe og høste de forskellige frø vi har plantet.
Inklusion: (Hvordan bidrager tiltaget til at fremme børnenes deltagelsesmuligheder)?)
Vi vil støtte op omkring hvis der er børn, som har brug for ekstra støtte, i forbindelse med hvis der opstår udfordringer hos det enkelte barn fx som frygt for de dyr vi finder. Tiltag (Hvilke tiltag skal jeg sætte i gang for at opnå målet?) Vi startet med at besluttet hvilke frø, vi ville så, for så at følge deres spiring. Alle frøene er sået indenfor og får almindelig dagslys, frøene fra kategori 2 er alle blevet sået i papkrus, frøene fra kategori 3 er blevet sået i en plastikbøtte. Vi vil hverdag løbende holde øje med vores frø og observere hvordan de forskellige frø spirer, vi vil dokumentere det med billeder fra hverdag. Forhold til det pædagogiske arbejde, vil vi videregive vores overvejelser til de andre kollegaer i huset, samtidig med at vi informere forældre og børn om vores aktivitet. Vi vil samtidig med sørger for at forklare børnene om det at plante frø, og frøenes vækst så de har mulighed for at kunne sætte sig ind frøenes spirings proces. Så for at kunne visualisere det bedst muligt for børnene, vil vi låne forskellige bøger så man har mulighed for at slå de forskellige frø, dyr og planter op inden vi starter med aktiviteten og under aktiviteten.
Tabellen viser hvilke frø vi har sået.
Vores målgruppe er børnehavebørn, det vil sige 3-6 års alderen. Vi har valgt at benytte os at de 6 seks læreplanstemaer, hvor vores hovedfokus er natur, udeliv og science (de seks læreplanstemaer).
Mål: (hvad vil jeg gerne se og opnå?)
Vi håber på at kunne observere at børnene viser en interesse, og at de på sigt vil kunne igangsætte aktiviteter i børnehaven, hvor de inddrager naturen i deres leg. Samtidig med at de tilegner sig en større viden om plantelivet, hvad har de forskellige planter brug for, for at kunne vokse, samt konceptet fra jord til bord, ved at de selv er med til at så, passe og høste de forskellige frø vi har plantet.
Inklusion: (Hvordan bidrager tiltaget til at fremme børnenes deltagelsesmuligheder)?)
Vi vil støtte op omkring hvis der er børn, som har brug for ekstra støtte, i forbindelse med hvis der opstår udfordringer hos det enkelte barn fx som frygt for de dyr vi finder. Tiltag (Hvilke tiltag skal jeg sætte i gang for at opnå målet?) Vi startet med at besluttet hvilke frø, vi ville så, for så at følge deres spiring. Alle frøene er sået indenfor og får almindelig dagslys, frøene fra kategori 2 er alle blevet sået i papkrus, frøene fra kategori 3 er blevet sået i en plastikbøtte. Vi vil hverdag løbende holde øje med vores frø og observere hvordan de forskellige frø spirer, vi vil dokumentere det med billeder fra hverdag. Forhold til det pædagogiske arbejde, vil vi videregive vores overvejelser til de andre kollegaer i huset, samtidig med at vi informere forældre og børn om vores aktivitet. Vi vil samtidig med sørger for at forklare børnene om det at plante frø, og frøenes vækst så de har mulighed for at kunne sætte sig ind frøenes spirings proces. Så for at kunne visualisere det bedst muligt for børnene, vil vi låne forskellige bøger så man har mulighed for at slå de forskellige frø, dyr og planter op inden vi starter med aktiviteten og under aktiviteten.
Tabellen viser hvilke frø vi har sået.
1.kategori: Frø fra vilde planter
|
Stikkelsbær
|
2.kategori: Frø fra køleskabets grøntskuffe /
køkkenskabe / krydderihylder |
Der valgte vi at så 3 forskellige ting, alle 3 frø,
er blevet plantet med plantejord og gødning. - Et hvidløg som var begyndt at spire. - Fersken - Spire |
3.kategori: Frø fra frøposer
|
Der valgte vi at så karse.
|
![]() |
Karse dag 1 |
![]() |
Karse dag 2 |
![]() |
Karse 3 |
![]() |
Karse dag 4 |
![]() |
her er det lige blevet sået |
Tegn: (hvordan ser og høre jeg at jeg er på rette vej?) Forventninger: At vores frø spirer som de skal, og samme som ovennævnte med hensyn til børnene at de virker interesseret ved at være spørgende og undrende over processen, samt at de finder det interessant at passe på frøene, ved at vande dem osv.
Hvad jeg ser og høre: - Vores frø spirer godt, man kan se en udvikling hverdag særligt ved karsen.
Evaluering: (Hvor langt er vi nået med målet?)
Vi vil løbende drøfte med hinanden hvilke dyr/planter vi finder, og hvordan vores område er forhold til om det er solskinsvejr, regnvejr eller blæsevejr. Samt vil vi evaluere om hvordan vores spiring er gået, om frøene har spiret som vi havde håbet.
Forhold til målgruppen, vil vi løbende evaluere med børnene, ved at spørger ind til hvad de ser og synes om de forskellige processer, så vi tilslut kan lave en overordnet evaluering om hvordan hele forløbet har været.
Kommentarer
Send en kommentar